Algemene Voorwaarden Vonkeltijd

Artikel 1. Definities

1.1. Vonkeltijd: de eenmanszaak Vonkeltijd, gevestigd te Apeldoorn en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 94786003.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die werkt vanuit zijn/haar bedrijf en met Vonkeltijd een overeenkomst is aangegaan.
1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.
1.4. Diensten: alle diensten die Vonkeltijd voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het als consultant geven van strategisch advies en het bieden van procesbegeleiding op het gebied van innovaties binnen organisaties in de zorg en/of het onderwijs door middel van aansturing en projectmanagement. Tevens het als interimmanager bieden van onder andere tijdelijke ondersteuning en advisering bij specifieke projecten binnen de organisatie.
1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Vonkeltijd en de klant op basis waarvan Vonkeltijd de diensten zal gaan uitvoeren.
1.6. Informatie: alle gegevens die de klant aan Vonkeltijd aanlevert.
1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail of digitale berichtgeving zoals WhatsApp.
1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke- en persoonsgegevens die door de klant en/of Vonkeltijd worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.
1.9. Website: www.vonkeltijd.nl

Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Vonkeltijd gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door een akkoord via de e-mail of het accepteren van een online offerte, en expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Vonkeltijd zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.
2.6. Vonkeltijd mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten. 2.7. Als Vonkeltijd de algemene voorwaarden wijzigt, zal Vonkeltijd de klant hiervan per e-mail op de hoogte stellen.
2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.
2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Vonkeltijd en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen.

Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.

Artikel 3. Aanbod
3.1. Als een aanbod van Vonkeltijd een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 14 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 14 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van beschikbaarheid.
3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Vonkeltijd het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.
3.3. Vonkeltijd geeft in het aanbod aan welke dienst wordt aangeboden en het bijbehorende tarief met een geschat aantal uren. Alle tarieven zijn exclusief 21% btw. Eventuele bijkomende kosten, waaronder reiskosten á €0,23 ex btw p/km vanaf 30 km enkele reis, reistijd, verblijfskosten en/of parkeerkosten worden tevens in het aanbod vermeld. Aan een schatting qua uren kunnen geen rechten worden ontleend.
3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Vonkeltijd de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
3.5. Het aanbod en/of een speciaal tarief geldt niet automatisch voor vervolgopdrachten.
3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.
3.7. Vonkeltijd mag een aanbetaling van 50% van het overeengekomen aantal uur aan de klant in rekening brengen. Tenzij anders overeengekomen, worden de overige uren per maand of na afloop van de werkzaamheden aan de klant gefactureerd.
3.8. Vonkeltijd mag de tarieven tussentijds wijzigen. Als de tarieven van overeengekomen diensten stijgen na het sluiten van de overeenkomst, dan mag de klant de overeenkomst annuleren per de datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen door wettelijke regelingen of bepalingen zijn hierbij uitgesloten.
3.9. Alles wat buiten het aanbod aan de klant wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en mag als zodanig in rekening worden gebracht.

Artikel 4. Overeenkomst, meerwerk, ontbinden, annuleren en wijzigen
4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant het akkoord op het aanbod via de e-mail aan Vonkeltijd stuurt of de offerte online accepteert. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Vonkeltijd en de klant zijn geaccepteerd.
4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Vonkeltijd binnen de afgesproken termijn starten met de werkzaamheden. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Vonkeltijd de acceptatie van het aanbod. Zolang Vonkeltijd de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.
4.3. Vonkeltijd mag bepaalde werkzaamheden uit laten voeren door derden of zich laten ondersteunen zonder dat de klant daarvan vooraf op de hoogte gesteld moet te worden.
4.4. Als Vonkeltijd door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Vonkeltijd de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de klant in rekening te brengen.
4.5. Een ingeplande meeting kan tot 24 uur voor aanvang van de afspraak kosteloos worden verplaatst. Bij verplaatsing of annulering binnen 24 uur, het voor de tweede keer verplaatsen of bij het niet tijdig aanwezig zijn, worden de volledige uren met betrekking tot de meeting alsnog in rekening gebracht.
4.6. Wanneer de klant een overeenkomst, niet zijnde een meeting, voor aanvang van de werkzaamheden wil annuleren, is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht om een vergoeding voor de reeds ingeplande en gereserveerde uren te betalen:

  • annulering tot 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 50% van het in het aanbod overeengekomen bedrag;
  • annulering binnen 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 65% van het in het aanbod overeengekomen bedrag;
  • annulering binnen 14 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: 75% van het in het aanbod overeengekomen bedrag;
  • annulering binnen 7 dagen voor aanvang van de werkzaamheden: zal 100% van het overeengekomen bedrag in rekening gebracht worden.

4.7. Als de klant een overeenkomst tussentijds wil ontbinden, is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht om een vergoeding te betalen voor de al uitgevoerde werkzaamheden met een minimum van 50% van het overeengekomen tarief. Eventueel vermeerderd met een percentage van 20% voor datgene wat nog openstaat.
4.8. In aanvulling op artikel 4.6 en 4.7 is de klant in ieder geval verplicht om gederfde winst en de voor ingekochte materialen of ingehuurde derden te vergoeden.
4.9. In geval van een interim opdracht hebben zowel de klant als Vonkeltijd het recht de overeenkomst tussentijds te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Hierbij wordt gekeken wordt naar de gemiddelde uren van de drie maanden voorafgaand aan de opzegging. Het gemiddelde van de drie maanden voor de opzegging wordt gehanteerd als aantal uren voor de laatste maand waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd.
4.10. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.
4.11. Indien zich wijzigingen voordoen met betrekking tot de omstandigheden waarop Vonkeltijd zich heeft gebaseerd bij het uitbrengen van het aanbod, dan is Vonkeltijd bevoegd deze wijzigingen te wijzigen in de uitvoering van de overeenkomst dan wel de prijzen aan te passen.

Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. Iedere overeenkomst tussen Vonkeltijd en de klant is een inspanningsverplichting waarbij Vonkeltijd de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap. Vonkeltijd kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat niet aan de verwachtingen van de klant voldoet.
5.2. Vonkeltijd zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Vonkeltijd levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3. Vonkeltijd is bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld referenties, de gegevens van de klant op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.4. De klant is verplicht om alle informatie die nodig is voor de uitvoering van de werkzaamheden, zoals persoons- en bedrijfsgegevens en informatie over of met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden en relevante informatie waar Vonkeltijd om verzoekt, tijdig aan Vonkeltijd beschikbaar te stellen. De gevraagde, aanvullende informatie moet uiterlijk 5 dagen na akkoord op de offerte door Vonkeltijd zijn ontvangen, tenzij anders is overeengekomen. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.5. Als de klant de gegevens uit artikel 5.4 niet of niet-tijdig aan Vonkeltijd beschikbaar stelt en de uitvoering van de werkzaamheden daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Vonkeltijd eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Vonkeltijd zijn ontvangen.
5.6. Als door toedoen van Vonkeltijd de uitvoering van de diensten vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Vonkeltijd dit zo snel mogelijk schriftelijk aan de klant meedelen. Vonkeltijd is tevens bevoegd haar werkzaamheden uit te laten voeren door een geschikte vervanger.
5.7. Vonkeltijd werkt voor de opdracht online, op haar eigen locatie of op de locatie van de klant. Indien de klant kenbaar maakt op een andere, externe locatie af te willen spreken dan kan er in overleg met Vonkeltijd een afspraak worden ingepland. Eventuele kosten voor het reserveren/gebruik van deze externe locatie zijn voor rekening van de klant.
5.8. Indien werkzaamheden op locatie bij de klant plaatsvinden, wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de faciliteiten bij de klant.
5.9. In aanvulling op artikel 5.7 en 5.8 is Vonkeltijd te allen tijde gerechtigd om geen gehoor te geven aan een verzoek van de klant om de werkzaamheden op locatie uit te voeren.

Artikel 6. Rechten en verplichtingen voor de klant
6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.
6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.4. zo spoedig mogelijk aan Vonkeltijd te melden.
6.3. De klant is verplicht om klachten over de door Vonkeltijd geleverde diensten zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 5 dagen na een evaluatiemoment maar uiterlijk binnen 30 dagen na afronding van de hele opdracht, aan Vonkeltijd te melden. Vonkeltijd streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.
6.4. De klant is verplicht Vonkeltijd een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Vonkeltijd van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.
6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Vonkeltijd nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Vonkeltijd niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.
6.7. Als Vonkeltijd inloggegevens met de klant deelt, dan is de klant verantwoordelijk voor deze gegevens. Vonkeltijd is niet aansprakelijk voor misbruik en/of verlies van de inloggegevens en mag ervan uitgaan dat de klant degene is die inlogt door middel van de met de klant gedeelde inloggegevens.
6.8. Er bestaat geen herroepingsrecht nu de klant altijd een zakelijke opdrachtgever is.
6.9. Indien Vonkeltijd, op verzoek van de klant, kosten moet maken voor het aanvragen van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag), komen deze kosten voor rekening van de klant.

Artikel 7. Levering en levertijd
7.1. De door Vonkeltijd gehanteerde leveringstermijn verschilt per opdracht en wordt in overleg met de klant vastgesteld. De levertijd begint na totstandkoming van de overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde gegevens en/of materialen.
7.2. De klant moet de benodigde gegevens en/of materialen en/of aanvullende gegevens zoals genoemd in artikel 5.4 en eventuele aanvullende gegevens om een juiste uitvoering van de werkzaamheden mogelijk te maken, binnen 5 dagen na acceptatie van het aanbod aan Vonkeltijd aanleveren. Indien de klant dit nalaat, is Vonkeltijd niet aansprakelijk voor enige vertraging vam de uitvoering van haar werkzaamheden.
7.3. Genoemde termijnen zijn altijd richtlijnen, deze termijn is nooit definitief. Als de termijn wordt overschreden, betekent dit niet automatisch dat Vonkeltijd in gebreke is.
7.4. Als de levertermijn met meer dan 30 dagen wordt overschreden, kan de klant de overeenkomst alleen ontbinden als Vonkeltijd na een gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn de levering alsnog uitvoert en de verplichtingen niet nakomt.
7.5. De klant is verplicht datgene te doen wat nodig is om een tijdige levering door Vonkeltijd mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan het leveren van de gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 7.2.
7.6. Als door toedoen van Vonkeltijd de levering vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Vonkeltijd dit zo snel mogelijk schriftelijk, maar altijd binnen 24 uur, aan de klant meedelen.
7.7. Aan de leveringsplicht van Vonkeltijd zal, zonder tegenbewijs, zijn voldaan zodra de door Vonkeltijd geleverde diensten en/of producten een keer aan de klant zijn aangeboden.

Artikel 8. Betaling
8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.
8.2. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
8.3. De aanbetaling dient te zijn voldaan voor aanvang van de werkzaamheden.
8.4. Vonkeltijd biedt de klant de mogelijkheid om in vooraf overeengekomen termijnen te betalen. Indien de termijn betaling(en) niet-tijdig worden voldaan, is Vonkeltijd bevoegd de werkzaamheden te pauzeren tot de betalingsachterstand is ingelopen.
8.5. Indien niet-tijdige betaling drie keer is voorgekomen, kan Vonkeltijd besluiten de opdracht eenzijdig te beëindigen en/of de mogelijkheid tot termijnbetalingen op te heffen en is het resterende bedrag direct en in zijn totaliteit opeisbaar door Vonkeltijd.
8.6. Als de klant niet-tijdig aan de betalingsverplichting voldoet, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.
8.7. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €150,- excl. BTW bedragen.
8.8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of overlijden aan de zijde van de klant zijn de vorderingen van Vonkeltijd onmiddellijk opeisbaar.
8.9. In aanvulling op artikel 8.8 heeft Vonkeltijd het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.
8.10. De klant kan bezwaren tegen de door Vonkeltijd verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Vonkeltijd kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Vonkeltijd een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.

Artikel 9. Intellectueel eigendom
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen berusten bij Vonkeltijd tenzij anders is overeengekomen. Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen, te veelvoudigen, door te verkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Vonkeltijd ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Vonkeltijd tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3. Vonkeltijd is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de klant met Vonkeltijd wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld. Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de klant Vonkeltijd vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.
9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Vonkeltijd recht heeft op een vergoeding ter hoogte van €1.000,- een dergelijke vorm van onrechtmatig gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.

Artikel 10. Duur overeenkomst en beëindiging
10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2. De klant kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen, behalve als dit expliciet is toegestaan. 10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Vonkeltijd de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:

  • surseance van betaling aan de klant is verleend;
  • het faillissement van de klant is uitgesproken;
  • het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en/of terugkerende betalingsproblemen;
  • de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
  • de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
  • de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
  • de klant niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Vonkeltijdnegeert;
  • er voor Vonkeltijd aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Vonkeltijd zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.

10.5. Vonkeltijd zal, indien de overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de nog niet uitgevoerde werkzaamheden aan de klant retourneren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.
10.6. Als Vonkeltijd op het moment van de beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen met betrekking tot de reeds uitgevoerde werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Vonkeltijd vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.

Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1. De klant is en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren of toepassen van kennis, handelingen en/of adviezen die door Vonkeltijd worden gegeven tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden. Daarnaast erkent de klant dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet en input van de klant.
11.2. Indien Vonkeltijd toch, ondanks artikel 11.1, toch aansprakelijk wordt gesteld, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal van het overeengekomen tarief voor de betreffende werkzaamheden. Dit bedrag is te allen tijde maximaal het bedrag wat de verzekering aan Vonkeltijd uitkeert. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag van de door de klant laatst betaalde factuur.
11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Vonkeltijd heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Vonkeltijd een redelijk termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Vonkeltijd niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geld het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Vonkeltijd alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5. Vonkeltijd is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Vonkeltijd.
11.6. Vonkeltijd is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, misgelopen winst, kosten voor juridische bijstand, verlies van klanten, herstelkosten, schade door bedrijfsstagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.4 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of wanneer Vonkeltijd is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.7. De klant vrijwaart Vonkeltijd tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Vonkeltijd in het kader van de overeenkomst heeft verricht.

Artikel 12. Onderbreking van de werkzaamheden en overmacht

12.1. Vonkeltijd is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.
12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 90 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3. Vonkeltijd is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Vonkeltijd geen invloed op kan uitoefenen. Vonkeltijd kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Vonkeltijd een overeenkomst is aangegaan.
12.4. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.

Artikel 13. Overige bepalingen en toepasselijk recht
13.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Vonkeltijd deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
13.2. Vonkeltijd spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
13.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
13.4. Indien Vonkeltijd in het voordeel van de klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.
13.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worde overgedragen als Vonkeltijd daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
13.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
13.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
13.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Vonkeltijd is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaalt.